Back to Back Issues Page
Depressie Nieuwsbrief, Nummer #013 -- Voedingssupplement is even doeltreffend als medicatie
March 28, 2008
Geachte abonnee

Voedingssupplement is even doeltreffend als medicatie in de behandeling van depressie
Bron: www.prnewswire.co.uk

TEHERAN en ANTWERPEN
- De combinatie van beiden geeft significant betere resultaten - Volgens een dubbel-blind gerandomiseerde studie, gepubliceerd in de maart 2008 editie van het tijdschrift Australian and New Zealand Journal of Psychiatry[2] - Voedingssupplement met bewezen rol in de behandeling van depressie - Niet onbelangrijk is dat dit voedingssupplement reeds vrij verkrijgbaar is via de apotheek

Een nieuwe studie laat op een veelbelovende manier zien dat het omega-3 vetzuur eicosapentaeenzuur (EPA) een sterk therapeutisch effect heeft bij patiënten met klinisch gediagnosticeerde depressie. Het voedingssupplement scoort even goed als de geijkte medicatie die voor depressie wordt gebruikt. De combinatie van beide middelen doet het significant beter.

Dr. Myriam Peeters, psychiater in Lier: "Depressie is een ernstige aandoening waaraan 1 tot 1,7 miljoen Belgen in de loop van hun leven leiden. Resultaten van eerdere onderzoeken lieten al zien dat mensen met depressie baat kunnen hebben bij zuivere ethyl-EPA. De studie van Jazayeri en collega's bevestigt dit. De studie suggereert eveneens dat de combinatie van fluoxetine en 1 gram EPA/dag een sterker antidepressief effect heeft dan fluoxetine of EPA alleen. Een belangrijke bevinding. Niet enkel in de behandeling van depressie, maar ook in de preventie van hart- en vaatziekten, die vaker voorkomen met mensen die aan depressie lijden. Bijzonder fascinerend: de Japanse JELIS studie (waarin 1.8 g EPA/d gecombineerd werd met statines) bewees onlangs dat EPA ook hart- en vaatziekten kan helpen voorkomen. Omega 3, en in het bijzonder zuivere ethyl-EPA, lijkt bij te dragen tot zowel een betere stemming als een verlaagd risico op cardiovasculaire problemen."

Meer informatie over het onderzoek: - Op een gerandomiseerde wijze kregen 60 poliklinische patiënten met een depressie gedurende 8 weken ofwel 1000 mg ethyl-EPA per dag, ofwel 20 mg fluoxetine per dag, ofwel een combinatie van beiden. Ze werden om de twee weken geëvalueerd. - Op basis van de Hamilton depressieschaal (Hamilton Depression Rating Scale of HDRS) vertoonden deze patiënten bij aanvang van de studie een score van minstens 15 punten op de 17-item HDRS. 48 deelnemers kwamen in aanmerking voor een responsanalyse (16 uit elke studiegroep).

- De studie liet zien dat: - Het geneesmiddel fluoxetine en het voedingssupplement zuivere ethyl-EPA even doeltreffend de depressieve symptomen onder controle hielden (na evaluatie van een ≥ 50% reductie in HDRS-scores). - De ethyl-EPA+fluoxetine combinatie nog significant betere resultaten geeft. - Het zuivere ethyl-EPA-product dat in deze studie werd gebruikt, was PlusEPA van Minami Nutrition NV. Een product van farmaceutische zuiverheid, geproduceerd via een hexaanvrij, gepatenteerd EFP(TM) (Environmentally Friendly Purified) CO2-distillatieproces, wat het voedingssupplement uiterst geschikt maakt voor klinische toepassingen.

PlusEPA van Minami Nutrition NV onder de merknaam Neutrogenics is beschikbaar als OTC-product bij alle onafhankelijke apotheken, of kunnen online besteld worden op www.plusEPA.be

EPA is een omega-3 vetzuur (uit visolie) dat door het lichaam onvoldoende wordt aangemaakt, en uit onze voeding of supplementen moet worden gehaald.

Westerse diëten bevatten veel omega-6 vetzuren (uit ondermeer plantaardige oliën) met een beperkende impact op de beschikbaarheid van omega-3 vetzuren in het lichaam. Hierdoor kunnen veel mensen een tekort hebben aan omega-3, terwijl ze over een voldoende hoge voorraad omega-6 beschikken. De meest gunstige verhouding tussen omega-6 en omega-3 vetzuren mag in het bloed variëren van 1:1 tot 5:1, terwijl dit voor velen onder ons oploopt tot 12:1 of zelfs tot 20:1.

Volgens de huidige voedingsaanbevelingen worden best minstens twee porties vette vis (makreel, haring, zalm, verse tonijn) per week geconsumeerd.

Algen, die het voedsel vormen van de vissen, kunnen vegetarische bronnen zijn van omega-3 vetzuren. Let wel, deze omega-3-bronnen leveren hoofdzakelijk DHA, en niet de EPA die nodig is ter ondersteuning van het emotioneel welzijn.

Supplementen van kabeljauwleverolie zijn geen goede bron van omega-3 vetzuren aangezien ze vitamine A bevatten. Omwille van de vitamine A kunnen ze toxisch zijn bij gebruik van therapeutische EPA-doseringen.

Zuivere EPA (zoals de zuivere ethyl-EPA die gebruikt werd in deze studie) is essentieel voor de functie van de hersenen. Dit verklaart het gunstige effect van EPA bij personen met stemmingsstoornissen. Daarnaast bezit EPA een ontstekingsremmende werking in het lichaam en draagt EPA bij tot een goede cardiovasculaire gezondheid.

[1] PlusEPA, Minami Nutrition

[2] Jazayeri, Shima; Tehrani-Doost, Mehdi; Keshavarz, Seyed A.; Hosseini, Mostafa; Djazayery, Abolghassem; Amini, Homayoun; Jalali, Mahmoud and Peet, Malcolm (2008) Comparison of therapeutic effects of omega-3 fatty acid eicosapentaenoic acid and fluoxetine, separately and in combination, in major depressive order, Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 42:3, 192 - 198.

Met vriendelijke groet,

Raymond Le Banc
Mede Auteur van:Depressie: Vraag en Antwoord. Een gids om depressieve aandoeningen beter te kunnen begrijpen en behandelen.

Back to Back Issues Page